Grafschafter Fietsentour 5 (56 km)
Door het Vechtdal tot kasteel Singgraven
Vanaf de VVV-toren op de Neumarkt in Nordhorn fietst u eerst over de historische sluis bij de Vechtesee en dan verder langs de Vecht. De dierentuin met 1700 dieren, van apen tot zebra´s, ligt op de route. De historische Vechtebauernhof, met kinderboederij en andere leuke attracties, is een bezoekje waard. Over rustige weggetjes fietst u verder door Hesepe en langs Gut Brandlecht de Isterberg op. Van hieruit kunt u een wandeling naar de rotsen maken. Na het beklimmen van de uitkijktoren wordt u beloond met een prachtig weids uitzicht. Langs het ´Syen Venn´ een groot beschermd natuurgebied, fietst u bijna geheel autovrij de grens over. Door het natuurgebied Lutterzand loopt de route naar Denekamp waar u kunt winkelen of kunt genieten van een hapje en een drankje. Over de Molendijk fietst u naar kasteel Singgraven met de oude watermolen – met zijn oude beukenbossen en idyllische waterlandschap een van de mooiste stukjes van de Fietsentour. Over het Nordhorn-Almelo-kanaal, langs het Schuivenhuisje fietst u geheel autovrij naar de Vechtesee in Nordhorn.
Routebeschrijving
Must see:
Dierentuin in Nordhorn, de kapel in Hesepe, Isterberg-rotsen met uitkijktoren, Grensbelevenis-station in Holt en Haar, historische sluizen bij de grens Frensdorferhaar en bij het Vechtmeer (Vechtesee), een uitstapje naar kasteel Singgraven met de oude watermolen en het Schuivenhuisje, het centrum van Denekamp, Pumpenhaus Schuivenhuisje, watermolen Singgraven
Horeca:
Historischer Gasthof MalleJan, Pannenkoekenhuis Bolle Jan B.V., De Watermolen Singgraven, Bahnhofscafé Hestrup, Gaststätte Staelberg-Veldboer, Gaststätte Am Wald-Eck, Isterberger Waldcafé
Tip:
Het oude tolhuisje aan het Nordhorn-Almelo-kanaal is één van de meest geliefde foto-objecten onder de rook van Nordhorn. Hier werden vroeger binnenschepen gecontroleerd. Het kanaal werd destijds gegraven met het doel de Twentse (textiel)industrie een aansluiting te geven op zowel het Nederlandse net van waterwegen als dat van het toenmalige Pruisen. Het kanaal werd pas aan één stuk door bevaarbaar in 1904. Na voltooiing bleek het kanaal al te klein voor de inmiddels groter geworden vrachtkranen. De grenssluis werd tussen 1903 en 1905 gebouwd en diende bovendien als kunstmatige waterscheiding tussen de Vecht in Nordhorn en de Dinkel in Nederland. Nadat de scheepvaart stil was gelegd, beschermde een dam in het Nordhorn-Almelo-kanaal tegen hoogwater. Bijzonder is de rangschikking van de torens, die uit twee heftorens en een vrij liggende toren met twee vleugels, die beschermd tegen hoog water, bestaat.